26/9/24

Z dodavatelů energií nejvíce inzeruje MND, ve znalosti ho ale stále válcují ČEZ i E.ON

V pořadí druhý report společností NADA Research a Nielsen, ve kterém se spojují NÁRODNÍ DATA o znalosti značek mezi spotřebiteli a data o inzertních výkonech, se zaměřil na dodavatele elektřiny, plynu a tepla. Kteří jsou největšími inzerenty kategorie? A odrážejí se jejich velké investice do reklamy také v míře znalosti jejich značek u veřejnosti?

Z propojení ceníkových cen* reklamního prostoru TOP značek v roce 2023 a dat o TOP značkách v oblasti znalosti na konci roku 2022 a na konci roku 2023 vyplývá, že ti absolutně největší inzerenti nejsou nutně těmi, které se spotřebitelům vybaví jako první. Největším inzerentem kategorie Elektřina, plyn, teplo a klimatický vzduch byla v loňském roce společnost MND, jejíž hrubé investice do reklamy přesáhly 25 4 milionů korun. V žebříčku znalosti v oblasti elektřiny však stejnou společnost vidíme na konci roku 2022 až na pátém místě (s mírou znalosti v populaci 73,8 %), o rok později si polepšila pouze o jednu příčku (a necelé jedno procento – na 74,5 %). V oblasti znalosti dodavatelů plynu dokonce nezměnila pozici a zůstala v obou vlnách dotazování pátá.

 

CENTROPOL vykazuje podobný trend: přestože je druhým nejsilnějším inzerentem elektřiny, plynu a tepla, tak v TOP žebříčku znalosti se objevuje pouze mezi dodavateli elektřiny v prosinci 2023, a to na pátém místě. Jako dodavatel plynu nefiguruje ani v první pětce.

„Suverénně nejsilnější trojkou ve znalosti jak v oblasti elektřiny, tak plynu, jsou giganti ČEZ, E.ON a Innogy, kteří si meziročně udrželi své pozice,“ dodává Martin Chalupník. Zároveň jim v loňském roce patří třetí až páté místo žebříčku největších inzerentů elektřiny, plynu a tepla, i když už s poněkud jiným pořadím, jak je patrné z tabulky výše.

Zajímavým hráčem je také Pražská plynárenská, kterou vidíme na čtvrtém místě žebříčku znalosti dodavatelů plynu v obou vlnách dotazování NÁRODNÍCH DAT, přičemž ale mezi TOP 5 inzerenty nefiguruje.

O NADA Research

NADA Research je přední společnost zaměřená na poskytování detailních dat o nákupním, spotřebním a mediálním chování českých spotřebitelů. Nabízí komplexní reporty a data, která pomáhají firmám lépe porozumět svým zákazníkům a optimalizovat jejich marketingové strategie. Díky robustní databázi má NADA Research rychlý přístup k informacím z mnoha oblastí.

Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) v rámci sběru NÁRODNÍCH DAT na vzorku 3 249 a 2219 respondentů starších 15 let ve dvou vlnách: září–prosinec 2022 a září–prosinec 2023. Autorem je NADA Research.

Monitoring reklamy Ad Intel přináší ucelený a strukturovaný přehled o tuzemské reklamě napříč celou mediální sférou. V České republice funguje již od roku 2010. Data pro něj jsou získávána nezávislým sběrem (Televize, Tisk, Rozhlas), deklaracemi zapojených subjektů (OOH sektor) i kombinací obou přístupů (Internet). Sběr i analýza probíhají na základě transparentních metodologických postupů.

*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).

arrow_back
Zpět na přehled článků
arrow_back
Zpět na titulní stranu