8/9/15

TZ Na využívání přípravků na opalování s ochranným faktorem proti slunci má největší vliv fototyp a to, jak moc se chceme opálit

Milovníkům opalování toto léto slunce skutečně přálo. Výrobci přípravků na opalování ale nenechali nic náhodě a činili se rovněž. Do reklamy letos dle monitoringu reklamních investic Nielsen Admosphere AIS investovali o 72 % více prostředků než loni. Nárůst v investicích je letos do značné míry dán využitím televizní reklamy, největšími inzerenty kategorie kosmetických přípravků na opalování jsou pro rok 2015 dle informací AIS zadavatelé Nivea a Swiss.

Analýzy monitoringu reklam doplňuje výzkum na internetové populaci ČR 15+ realizovaný na Českém národním panelu společností Nielsen Admosphere. Podle něj více než polovina respondentů aktivně opalování nevyhledává, jen se nechá opálit při běžných venkovních činnostech. Co se přípravků na opalování týče, nejčastěji používají faktor 30.Z šesti různých fototypů se většina respondentů (62 %) zařadila k fototypu III, což je pleť světlá až snědší s pár pihami, která se někdy spálí, ale vždy se (středně) opálí. Druhý nejčastější (22 %) je fototyp II, tedy bledá pleť, často s pihami, která se vždy spálí, někdy se (jemně) opálí. 14 % respondentů uvedlo fototyp IV – snědou pleť bez pih, která se nespálí a vždy se (tmavě) opálí. Jiný fototyp deklarují respondenti jen výjimečně. K nižším fototypům, které se spíše spálí a mají světlejší či bledou pleť, se častěji řadí ženy než muži.A jak jsme na tom dle internetového výzkumu s chytáním bronzu? 11 % se dle svých slov v létě opaluje při každé příležitosti, 22 % se během léta opaluje aktivně na dovolené nebo při pobytu například u vody. Naopak více než polovina dotázaných tvrdí, že se aktivně neopaluje, jen se nechá opálit při běžných činnostech, a 13 % se slunci spíše vyhýbá. Nejvíce se aktivně opalují internetoví uživatelé mezi 15 a 34 lety a lidé z větších měst. Poměrně přirozeně sluníčku méně holdují světlejší fototypy.Kosmetické přípravky na opalování s ochranným faktorem proti slunci (SPF) sice využívají o něco častěji ti, kteří se aktivně opalují, ale i mezi nimi je většina těch, kteří se mažou jen občas, například když jsou déle na slunci, nebo dokonce vůbec. K častějšímu využívání přípravků na opalování s faktorem přispívá dle výsledků výzkumu i hledisko vyššího vzdělání, větší velikosti místa bydliště či pohlaví – častěji se mažou ženy. Zdaleka největší vliv má reakce pokožky na opalování, tedy nižší/světlejší fototyp.Ti, kteří přípravky s SPF nevyužívají, to obvykle zdůvodňují tím, že se radši pobytu na slunci vyhnou, nebo že jim vadí upatlanost, případně že jim slunce nic nedělá. „Ženy častěji než muži zapomenou, že se mají namazat, nebo to záměrně nedělají, aby se více opálily. Mužům zase ve větší míře vadí osobní nekomfort (upatlanost, časová náročnost, nebaví je to) či pocit zbytečnosti – tvrdí, že se nespálí,“ dodává Alena Ivánková z Nielsen Admosphere.Pokud se uživatelé internetu mažou, je jejich nejoblíbenějším faktorem „třicítka“ (35 % využívá nejčastěji) a „dvacítka“ (18 %). Zhruba čtvrtina respondentů obvykle používá faktor nižší. Vyšší SPF (obvykle faktor 50) využívá 15 % respondentů. Velikost faktoru je přímo úměrná k náchylnosti ke spálení – nižším fototypem respondenta. Vyšší faktory ale volí častěji i ti, kteří sluníčko přímo nevyhledávají. Ti, kteří se opalují aktivně a cíleně, naopak dávají přednost přípravkům slabším.Z hlediska místa nákupu kosmetických přípravků na opalování s ochranným faktorem převažují u internetové populace 15+ drogerie. Kosmetiku na opalování zde nejčastěji kupuje 56 % z těch, kteří se alespoň někdy tyto prostředky využívají. 16 % obvykle pořizuje opalovací mléka, krémy či oleje v lékárnách, a dalších 16 % v super či a hypermarketech.Za kupovaný přípravek na opalování respondenti obvykle utratí sto až dvě stě korun (56 %). Necelá pětina zaplatí stovky dvě až tři a téměř desetina dá více než tři sta. Méně než 100 Kč utratí 13 % dotázaných, častěji jsou to ti, kteří na opalování preferují nižší ochranné faktory.

150908_infografika_opalovaci kremy

TZ Na využívání přípravků na opalování s ochranným faktorem proti slunci má největší vliv fototyp a to, jak moc se chceme opálit

arrow_back
Zpět na přehled článků
arrow_back
Zpět na titulní stranu