Automatický systém pro vyhodnocování sledovanosti televizních pořadů na internetu postoupil do finále mezinárodní soutěže Research Awards 2015 pořádané IAB Europe v Berlíně. Metodika byla vyvinuta ve spolupráci České televize a výzkumné agentury Mediaresearch, za svou ji přijala Asociace televizních organizací (ATO). Od ledna 2015 využívá systém Česká televize.
Systém včetně metodiky pro výpočet sledovanosti televizních pořadů na internetu postoupil v soutěži Research Awards 2015 při IAB Europe do finále mezi pět nejlepších řešení ze zhruba 40 přihlášených projektů v rámci kategorie Video. Vítězové soutěže mají být oznámeni dnes na galavečeru konference Interact Berlin 2015.Sjednocené reportování sledovanosti televizních pořadů slouží k porovnání údajů sledovanosti prostřednictvím televizní obrazovky a internetu. Metodiku umožňující výpočet sledovanosti na internetu a v internetovém archivu za 7 až 30 dní od odvysílání pořadu v televizi, testovaly obě společnosti od jara 2014.Cílem projektu bylo stanovení metodiky pro výpočet ukazatele Rating, který by nabídl porovnání se shodným ukazatelem sledovanosti již zavedeným při měření sledovanosti pořadů v televizním vysílání. K výpočtu sledovanosti televizních pořadů na internetu se využívají data z peoplemetrového měření ATO a tzv. census data o přehrání jednotlivých videí – TV pořadů umístěných na webových stránkách televize získaná z měření technologií gemiusStream. Společnost Mediaresearch vyvinula automatický systém propojení těchto dvou datových zdrojů, výsledky jsou zpřístupněny v analytickém software Adwind Kite. Televize tak získává souhrnný obraz o divácké reflexi svých pořadů. Na rozdíl od běžné metriky, která se používá pro hodnocení „sledovanosti“ videí na internetu, je metoda výpočtu, založena na objemu odsledovaného času daného pořadu konkrétním divákem.„Potěšilo nás, že naše metodika sledovanosti televizních pořadů na internetu dosáhla uznání na mezinárodním poli. Skutečnost, že patří ve své kategorii v Evropě mezi pět nejlepších řešení, vypovídá dostatečně o její kvalitě. A potvrzuje to i pozitivní odezva ze strany Evropské vysílací unie, kde jsme ji rovněž prezentovali,“ říká Renata Týmová, vedoucí výzkumu a analýz České televize. A dodává: „Nová metodika se v současnosti velmi osvědčila při právě skončeném mistrovství světa v ledním hokeji, kdy u jednotlivých zápasů doplnila výsledky peoplemetrového měření. Věříme, že tato nominace napomůže i k pozitivnímu vnímání a prosazení napříč celým mediálním trhem.“ Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) zmíněnou metodiku letos v únoru odmítlo.TZ IAB Research Awards 2015: Metidika ceskych vyzkumniku boduje v Berline