9 z 10 rodičů kupuje svým školou povinným dětem každý rok školní potřeby. Největší část z nich vyráží na nákupy v dostatečném předstihu a vyhýbá se tak největšímu návalu těsně před začátkem školního roku. Konec prázdnin je ale hned druhým nejzmiňovanějším obdobím, kdy školní potřeby rodiče kupují. Názory na požadavky škol ohledně pomůcek také velká část rodičů nevnímá zrovna pozitivně. A aby data nebyla jenom o dětech, oslovili jsme také širší populaci a zeptali se, jaké papírenské či kancelářské potřeby si pravidelně pořizují. Podrobnější výsledky naleznete v druhé části zprávy.
Šetření proběhlo metodou online sběru na vzorku tisícovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.
Výzkumné výsledky doplňují též data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, dle kterých byla v období červenec 2021 – červenec 2022 nejsilnějším inzerentem v kategorii kancelářských a školních potřeb značka Pilot.
88 % respondentů, kteří mají děti na základní nebo střední škole, jim nakupuje školní potřeby každý (školní) rok. A kdy u nich nastává ten pravý čas na nákupy? Největší část vyráží pro pomůcky v dostatečném předstihu ještě před začátkem školního roku, odpovědělo tak 39 % rodičů. O něco větší tendenci nakoupit pohodlně ještě před koncem prázdnin mají muži než ženy. Přesně čtvrtina rodičů ale nakupuje potřeby pro školáky právě až na konci prázdnin, tedy dalo by se říct „v hlavní sezoně“, kdy jsou obchody plné sešitů, psacích a výtvarných potřeb. Dalších 29 % rodičů nelpí na pravidelných ročních nákupech pomůcek: 15 % je dětem kupuje až ve chvíli, kdy je potřebují (tuto možnost ve větší míře vybíraly ženy než muži), a dalších 14 % jim je kupuje postupně v průběhu školního roku. Jen ve 4 % případů nechávají rodiče nákupy školních potřeb na dětech a 2 % je nenakupují vůbec.
Co se týče názorů rodičů na požadavky škol ohledně pomůcek pro školáky, daly by se jednoduše shrnout jako „ne příliš pozitivní“. 39 % rodičů, kteří mají děti na základních a středních školách, si například myslí, že by škola měla sama dětem poskytovat více pomůcek. 36 % také míní, že některé pomůcky jsou zbytečné a 26 % přímo označuje požadavky škol v této oblasti za přehnané. Každý pátý rodič nemá s nároky škol problém.
Když se dále podíváme na běžná místa nákupu školních, ale i kancelářských potřeb – čímž se přesouváme k části výzkumu zaměřenou na celou (internetovou) populaci –, zjistíme, že většina lidí pro ně chodí do papírnictví (68 %). Na druhém místě je momentálně supermarket (46 %). 16 % si objednává tyto potřeby z internetu a 17 % tento typ zboží dokonce vůbec nenakupuje.
A jaký typ papírenských či školních potřeb si Češi nejčastěji pořizují na pravidelné bázi? Jde hlavně o psací potřeby (tužky 50 %, propisky 49 %, 41 % fixy, zvýrazňovače apod.), dále kancelářský papír (43 %) a zápisníky, sešity a bloky (39 %).
Z ostatních kancelářských potřeb dále vybíráme zajímavosti: 36 % pravidelně nakupuje kalendáře (ať už stolní nebo nástěnné), 35 % kupuje trhací či samolepicí bločky a 25 % si pořizuje papírový diář. Poměrně oblíbené jsou i náplně do nejrůznějších psacích potřeb, které kupuje 31 % lidí. „Na odpis“ ještě nejsou ani pohlednice či papírová přání, která pořizuje 22 % dotázaných.
Mezi nejméně kupované papírenské zboží se momentálně řadí plnicí pera (11 %), dopisní papír (7 %) či náplně do zápisníků (7 %).
V posledních 12 měsících (tedy od července 2021 do července 2022) umístila inzerci v nejvyšší ceníkové hodnotě* daného segmentu značka Pilot, a to za více než 27 milionů korun. Až daleko na druhém místě byla značka Kores s reklamou v hodnotě přes 3 miliony korun a na třetím místě najdeme značku Pentel, která inzerovala v ceníkové hodnotě 2,8 milionu korun.
*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).