Naprostá většina respondentů ve výzkumu odpověděla, že jejich domácnost má aktuálně k dispozici alespoň jedno auto. Nejčastěji se jedná o vůz či vozy typu sedan, liftback nebo hatchback, hned na druhém místě jsou takzvané „kombíky“. Více než polovina aut v domácnostech respondentů je zároveň starší deseti let – a nejčastěji se jedná o vozy původně zakoupené jako ojeté.
Zajímavou odpověď také přináší otázka, zda dospělí v Česku vědí z hlavy, kdy jim končí platnost jejich řidičského průkazu: skoro polovina odpověděla, že ne. Co se týče inzerce v segmentu automobilů, byla dle monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere největším inzerentem prvního kvartálu 2021 značka Toyota.Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku 460 respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.Asi nikoho nepřekvapí, že velká část české (internetové) populace má v rámci své domácnosti k dispozici osobní auto – tedy bez ohledu na to, zda jej sami řídí nebo ne. Jen 17 % na tuto otázku odpovědělo záporně. Největší část respondentů uvedla, že jejich domácnost disponuje jedním autem (46 %); dvě auta má pak k dispozici o něco více než čtvrtina dotázaných.
Výzkum poskytl odpovědi také na to, jaké typy aut se v domácnostech respondentů nejčastěji vyskytují. Celkem nepřekvapivě bychom se u 51 % vzorku setkali s klasickým sedanem, liftbackem či hatchbackem, tedy nijak zvlášť velkým osobním autem s menším zavazadlovým prostorem. Hned na druhém místě je typ „kombi“ (42 %), tedy osobní auto se zvětšeným zavazadlovým prostorem. U 11 % respondentů bychom našli auto typu SUV (tedy vůz zvládající i lehčí terén) a stejný podíl má také velkoprostorový „rodinný“ automobil se zvětšeným vnitřním prostorem pro osazenstvo. Platí, že větší osobní automobily jako kombi, velkoprostorové vozy nebo SUV mají k dispozici o něco více lidé ve velkých městech. Pro respondenty z vesnic a menších/středních měst byly typičtější odpovědí vozy typu sedan.A co původ těchto vozů? Respondenti (či přeneseně členové jejich domácnosti) si současná auta nejčastěji pořizovali ojetá, a to v 35 % případů přímo od předchozího majitele, 28 % získalo ojeté vozidlo z bazaru a 15 % od autorizovaného prodejce. 38 % kupovalo auto nové.
Co se týče stáří aut, 52 % respondentů odpovědělo, že jejich domácnost má k dispozici auto či auta starší 10 let. 35 % má naopak v rámci domácnosti vozy relativně nové, tedy mladší 5 let. Necelá třetina uvedla stáří vozu 5-10 let.Na závěr dostali respondenti otázku, zda z hlavy vědí, kdy končí platnost jejich řidičského průkazu – tedy zda minimálně znají měsíc a rok jeho vypršení. Necelá polovina (47 %) odpověděla, že ne, 37 % ano. Lepší povědomí o tom mají muži než ženy a znalost data také stoupá spolu s věkem dotázaných. Zbylých 17 % vzorku v této otázce uvedlo, že nemají řidičské oprávnění.Auta v reklaměZ automobilových značek byla největším inzerentem prvního kvartálu 2021 Toyota, dle monitoringu reklamy Nielsen Admosphere umístila inzerci v médiích v celkové ceníkové hodnotě necelých 144 milionů korun. Druhým největším inzerentem byl mezi značkami Volkswagen s reklamou v hodnotě blížící se 109 milionům korun. Inzerce třetího Hyundaie překročila mezi lednem a březnem tohoto roku ceníkovou cenu 101 milionů korun.
„Sedany“ a „kombíky“ vedou v Česku žebříček nejčastějších typů aut. Obvykle jezdíme v ojetých autech