25/3/24

Polovině Čechů nestačí jedna káva denně, mladí ji ale pijí méně

Čtyři pětiny Čechů pijí zrnkovou kávu, instantní kávu jedna polovina. 63 % Čechů kafe nejčastěji pije doma, čtvrtina pak v práci nebo ve škole. 7 z 10 Čechů pije kávu kvůli chuti. Chuť je ale zároveň i nejčastějším důvodem, proč někteří lidé kávu nepijí vůbec. „Kávových abstinentů“ je mezi Čechy necelá desetina. Zvyky v konzumaci kávy mladších Čechů (15–24 let) se v mnohém odlišují od zbytku populace, ať už jde o frekvenci, nebo místo, kde si kafe dávají.

Výzkum realizovala společnost Nielsen metodou online sběru na vzorku tisícovky respondentů z Českého národního panelu starších 15 let. Výzkumné výsledky doplňují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterých byla v roce 2023 nejsilnějším inzerentem v kategorii kávy značka L’OR.

Kdo (ne)pije kafe a proč?

7 z 10 Čechů pije kávu každý den. Polovina si dá kafe dokonce vícekrát za den. Ženy obecně kávu pijí častěji než muži: alespoň jednou denně si ji dá 75 % žen, z mužů pouze 68 %. Zajímavé je také rozdělení podle věku. S rostoucím věkem totiž roste i procento těch, kteří kávu pijí na denní bázi. Jak ukazuje graf, mezi mladými lidmi od 15 do 25 let věku je denních konzumentů kávy 38 %, v následující věkové skupině od 25 do 34 let je to už 65 %. Shodně 76 % ze skupin 35–44 a 45–54 let pije kávu alespoň jednou denně a u lidí starších 54 let je to dokonce 86 %.

V souladu s trendem sílící obliby kávy s rostoucím věkem je i poměr „kávových abstinentů“. Obecně v české populaci jich je 9 %. Mezi lidmi ve věku 15–24 let ale kávu vůbec nepije 15 %, ve skupině 55 a více let jsou to naopak pouze 4 %. Hlavním důvodem, proč někteří Češi kávu vůbec nepijí, je její chuť ta vadí 59 % kávových abstinentů. Pro třetinu je důvod ten, že její konzumaci nepovažují za nijak prospěšnou, a 21 % po ní není dobře (např. na žaludek nebo na tlak). 15 % kávu nepije, protože za ni nechtějí utrácet peníze.

Naopak nejčastějším důvodem pro pití kávy je její chuť, uvedlo to 71 % respondentů, kteří aspoň někdy kávu pijí. 50 % ji pije ze zvyku, u nejmladších respondentů (15–24 let) je to ale pouze 27 %. V této věkové skupině je nejčastějším důvodem k pití kávy společenská příležitost (69 %), která je v obecné populaci až na pátém místě (42 %) za relaxem (49 %) a zvýšením soustředěnosti (49 %).

Jaké kafe?

Z druhů kávy mezi „kávomilci“ vede zrnková (včetně mleté), kterou pije 78 %. Instantní pije 50 % a instantní kávové směsi typu 3v1 21 %. Ti, kteří pijí zrnkovou kávu, nejvíce preferují její přípravu v espresso kávovaru (49 %), ať už v pákovém, nebo automatickém. Druhým nejoblíbenějším způsobem přípravy zrnkové kávy je zalití neboli „turek“ (24 %), ten je ale výrazně populárnější u mužů (28 %) než u žen (20 %) a také spíše u starších ročníků. 8 % preferuje kapslový kávovar. Z typů nápoje ze zrnkové kávy je nejpopulárnější espresso s mlékem (cappucino, caffé latte apod.), které preferuje 34 %. Samotné espresso (příp. ristretto či lungo) preferuje 23 %.

Kde Češi kafe nakupují a pijí?

Češi pijí kávu nejčastěji doma (63 %). Necelá čtvrtina (24 %) ji nejčastěji pije v práci nebo ve škole. Pouze 5 % si kafe nejčastěji dává v kavárně či restauraci, na návštěvě potom 4 %. Opět je zde ale značný rozdíl v chování skupiny 15 až 24 let – pro tuto věkovou skupinu je totiž pití kávy v kavárně či restauraci běžnější (26 %) než v práci či škole (20 %).

Obvyklým místem nákupu kávy pro domácí přípravu je pro většinu (73 %) Čechů supermarket. Do místních obchodů si pro kávu chodí 19 % Čechů a na e-shopech ji kupuje 16 %. Specializované obchody k nákupu kávy využívá 11 %.

Inzerce v segmentu kávy

Mezi firemními značkami ze segmentu kávy byla za rok 2023 (leden–prosinec) nejsilnější značka L’OR, která umístila reklamu v hodnotě 237 milionů korun. Na druhém místě byla značka JACOBS s ceníkovou hodnotou inzerce* 155 milionů korun. Třetí v pořadí bylo Tchibo s reklamou za 77 milionů korun. Hodnoty odpovídají ceníkovým cenám inzerce.

*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).

arrow_back
Zpět na přehled článků
arrow_back
Zpět na titulní stranu