Kde se berou hodnoty popisující reklamní trh? Jak je možné zmonitorovat ročně více než 11 milionů reklamních sdělení a nad tím vším vytvořit souvislou a funkční databázi? Je to trochu jako se stavbou domu, je zapotřebí vystavět stabilní základy. To v našem případě znamená zajistit kvalitní technologické zázemí a důsledně dodržovat precizní metodické postupy.
Podklad pro monitoring televizních reklamních sdělení tvoří nahrávky veškerého televizního vysílání. Aby byl systém monitoringu odolný a nebyl ohrožen případným výpadkem signálu od některého z distributorů, nahráváme záznamy televizního vysílání současně z více zdrojů. Při aktuálním počtu více než 30 monitorovaných stanic to znamená, že monitoringem reklamy denně protečou terabyty dat. Systém záchytu televizní komerce je obdobný jako systém vystřihování inzerce v tisku. Pro záchyt reklamních sdělení ve videozáznamu se využívá technologie zvaná videomatching. Stejně jako při vyhledávání v tisku vyhledává algoritmus picturematchingu již dříve vystřiženou inzerci, i zde videomatching detekuje už dříve v databázi zanesenou televizní komerci. Metodu rozpoznání obrazu navíc kombinujeme s technologií vlastní produkce – audiomatchingem, který slouží k rozlišení záznamů podle zvukových stop a při vyhledávání televizní komerce se tak musí projevit shoda nejen v obrazovém, ale i zvukovém záznamu. Nová reklamní sdělení, která technologie videomatchingu nevyhledá, zachytávají pracovnice kódovacího centra ručně. Stejně jako u tisku i v záchytu televizní komerce využíváme pro vyhledávání nové komerce specializovaný software. Celkový objem zmonitorované televizní komerce za rok 2014 představuje 20 430 hodin. Trvalo by tedy 2 roky a 121 dní, než by se veškerá loňská televizní komerce v kuse odvysílala.
Záchyt televizní komerce
Monitoring reklamy v rádiu probíhal až do konce roku 2012 na principu deklarací od mediálních zastoupení rozhlasových stanic. Deklarovány byly ale pouze celostátní kampaně a správnost deklarací nebylo možné nijak ověřit. Od roku 2013 jsme přešli na nezávislý monitoring rozhlasu. Rozšířili jsme jej tak i o data z regionálních kampaní a všechnu zmonitorovanou komerci lze nyní kdykoli ověřit v nahraném vysílání. Záchyt rozhlasových reklamních sdělení probíhá z více než 70 stanic. Nahrávací zařízení jsou instalována ve všech regionech ČR. Včetně regionálních mutací máme k dispozici vysílání z cca 140 frekvencí. Díky sofistikovanému systému jsme schopni poznat, zda šlo o regionální či celostátní kampaň či dokonce o kampaň zakoupenou v rámci balíčku kombinujícího více rozhlasových stanic. Pro vyhledávání rozhlasové komerce se využívá technologie audiomatchingu, jejíž princip je obdobný jako technologie videomatchingu nebo picturematchingu. Stejně tak se musí veškerá nová komerce dohledat v nahraném vysílání ručně. Za rok 2014 bylo na všech sledovaných stanicích zmonitorováno více než 5 milionů reklamních spotů, které by bylo možné spojit ve smyčku dlouhou 3 roky a 332 dní. Příště prozradíme něco o tom, jak se zpracovává internetová inzerce, dále pak OOH média, a v závěru i jakým způsobem probíhá kódování inzerce, popis reklamního sdělení a uzávěrka dat.Propásli jste první díl našeho seriálu o monitoringu reklamy? Podívejte se na něj tady.