Každý den pije čaj více než polovina Čechů. Nejčastěji si zalívají čaj ovocný a z forem přípravy vede sáčkový. Pro mnoho lidí je tento teplý nápoj synonymem komfortu: více než polovina lidí ho pije na zahřátí a zhruba stejný podíl populace ho používá při zdravotních potížích. Z těch méně „účelových“ příležitostí lze zmínit i jednu méně překvapivou, a sice že více než polovina lidí pije čaj k snídani. Výzkum doplňují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere – podle nich byl mezi lednem a říjnem inzertně nejsilnější značkou čajů Pickwick.
Výzkum realizovala agentura Nielsen Admosphere metodou online sběru dat na vzorku pěti set respondentů starších 15 let, kteří jsou součástí Českého národního panelu.
Právě v těchto týdnech roku přichází období, kdy většina lidí, pokud jsou zvyklí pít čaj, zvyšuje jeho konzumaci: ve výzkumu potvrdilo 70 % respondentů z řad konzumentů čaje, že právě v zimě ho pijí více. Větší tendenci k této změně mají ženy, které však obecně mají k čaji blíže než muži, jak ostatně ukážou i následující data. Zhruba třetina pak zvyšuje počet šálků čaje na podzim. Po celý rok stejně konzumuje čaj 27 % lidí.
Čaj jako teplý nápoj si více než polovina lidí připravuje každý den – 24 % dokonce několikrát denně, 29 % pak obvykle jednou denně. Několikrát za den si čaj ve větší míře dopřávají ženy než muži – ti zase mírně vedou v pití jednou za den. Poměrně obvyklé je mezi respondenty pít čaj několikrát za týden, odpověděla tak pětina z nich. Čtvrtina si ho dává méně často. Zatvrzelých „odpůrců“ čaje je v Česku naprosté minimum; ve výzkumu odpověděla jen 3 % dotázaných, že ho nepijí vůbec.
Příležitostí k pití čaje se v typickém režimu každého z nás najde celá řada, z dat výzkumu ale vyplývá, že tento nápoj lidé oceňují velmi často ve chvílích, kdy cítí potřebu komfortu nebo úlevy: 57 % respondentů totiž konzumuje čaj na zahřátí, 54 % po něm sáhne při zdravotních potížích. Obvyklá je nepřekvapivě také příprava čaje jako součásti snídaně. Hned dalšími zmiňovanými možnostmi jsou pití čaje na uklidnění nebo podporu relaxace (28 %) a dále konzumace při práci nebo ve škole (26 %). Zajímavostí je, že onen komfort v pití čaje vyhledávají častěji ženy.
Co se týče druhů, vede v Česku čaj ovocný, pije ho 69 % konzumentů čaje. Druhé místo patří čaji černému (58 %) a třetí bylinnému (56 %). Zelený pak pije 49 % dotázaných. Další druhy už jsou spíše okrajovější: rooibos konzumuje 17 % lidí, bílý čaj pak 12 %.
Z forem přípravy s přehledem vyhrává čaj sáčkový, který používá 93 % konzumentů čaje. Sypaný si připravuje 46 %, přičemž výrazně častěji po něm sáhnou ženy. Ostatní formy jako rozpustný (instantní) a mletý (typicky matcha) se objevily pouze v jednotkách procent odpovědí.
Podíváme-li se na data kategorie (teplých) čajů v monitoringu reklamy Ad Intel, uvidíme, že inzerentem s nejvyšší ceníkovou hodnotou reklamy (24,7 milionů korun) byla mezi lednem a říjnem tohoto roku značka Pickwick. Značka Ahmad Tea pak obsadila inzertní prostor v hodnotě 16,7 milionů korun a Kombe umístil reklamu za 9,4 milionů korun.