Přinášíme několik střípků toho, čím jsme žili v uplynulém roce.
Nový rok jsme uvítali stylově v Žižkovské věži. Tu jsme si pro svůj novoroční večírek zvolili jednak proto, že je výraznou dominantou Žižkova a jako praví žižkováci (už od roku 2008 :-)) bychom ji rozhodně neměli z večírkových lokalit vynechat. Mimo to věž nabízí krásný výhled na Prahu z výšky 93 m nad zemí a skvělou kuchyni. Kromě zvědavosti a labužnických pohnutek nás do Žižkovské věže ale zavedla také přímá spojitost s naším největším projektem – měřením sledovanosti televize – a fakt, že Žižkovská věž je významným televizním vysílačem. Večer jsme si pak ještě zpříjemnili zábavou s fotoaparátem, maskami, parukami, klobouky a dalšími proprietami.
Mimo pro nás už tradiční projekty měření sledovanosti médií, monitoring médií či výzkum trhu si vždy naši činnost rádi zpestříme něčím novým a neobvyklým. A pokud je to navíc projekt, na jehož začátku stojí spoustu otázek a není snadné ho jen tak uchopit, o to víc nás zajímá. Jedním takovým projektem byla i crossmediální studie při příležitosti Zimních olympijských her v Soči 2014, která zjišťovala, jak lidé konzumují dění z olympiády na různých obrazovkách a v různých mediatypech. Spojili jsme data hned z několika zdrojů – analyzovali jsme data televizní sledovanosti a návštěvnosti internetu společně s odpověďmi z online panelu respondentů. Nadto jsme v rámci peoplemetrového panelu realizovali kvalitativní projekt měření sledovanosti mimo domov pomocí vlastních přenosných měřidel a alternativně i pomocí aplikace instalované do chytrého telefonu respondenta. Výzkum zohlednil i monitoring sociálních sítí a monitoring reklamy Admosphere. Studie vznikala za podpory mnoha partnerů, nejvýznamněji výzkum podpořily Česká televize a Asociace televizních organizací.
Nechceme usnout na vavřínech a monitoring reklamy Admosphere neustále vylepšujeme a rozšiřujeme. V loňském roce jsme do něho zapojili i titul 5plus2, a to ve všech jeho 71 regionálních mutacích. V monitoringu tak už je zapojeno více než 920 médií. Aktuální statistiky za loňský rok pak říkají, že jsme zmonitorovali více než 12 milionů reklamních sdělení. V roce 2014 jsme se dále věnovali tomu, abychom posílili servery a vyměnili nahrávací technologii videí. Záznamy televizního vysílání nahráváme současně z více zdrojů a celý systém je díky tomu odolnější proti výpadku signálu od některého ze zdrojových TV distributorý (UPC, Radiokomunikace, Netbox). Také jsme v monitoringu televizní komerce nově začali kombinovat technologii rozpoznávání obrazu videomatching s technologií rozpoznání zvuku audiomatchingem. To proto, aby se nám podařilo odlišit televizní spoty v případě, že jsou shodné ve videozáznamu, ale liší se v záznamu zvukovém. Televizní komerce na českém reklamním trhu představuje více než 40 % celkové ceníkové hodnoty, a tak nám přijde smysluplné provádět další kroky ke zlepšení právě v této oblasti.
Loňský rok pro nás znamenal velký milník ve vývoji software Adwind Kite pro analýzu dat z měření sledovanosti televize a dat monitoringu reklamy. Vytvořili jsme verzi programu 2.0., do které jsme implementovali novinku v podobě kódovníků, díky které je možné data z monitoringu reklamy Admosphere doplnit o vlastní produktové segmenty nebo detailně popisovat jednotlivé reklamní kampaně. Mimoto Adwind Kite umí zobrazit konkrétní náhledy reklamních sdělení přímo s daty. Neznamená to, že s vývojem software končíme, jen máme radost, že Kite už umí velkou většinu toho, co jsme si předsevzali.
22. července jsme podepsali smlouvu s mezinárodní výzkumnou společností ACNielsen Netherlands na odkup 51 % naší společnosti. V České republice tak působí a doplňují své služby pro klienty dvě sesterské společnosti holdingu – společnost ACNielsen Czech Republic, zabývající se zejména detailovým monitoringem (co lidé kupují) a MEDIARESEARCH, měřící média (na co se lidé dívají), který v budoucnu ponese nové jméno Nielsen Admosphere.
Společně se společností MGE DATA jsme se už předloni pustili do realizace projektu měření venkovní reklamy pro Asociaci měření venkovní reklamy (AMVR) a v druhé polovině loňského roku jsme měli radost, když jsme ukončili první vlnu měření, jejímž výsledkem je studie mobility obyvatelstva České republiky. Během ní jsme sledovali pohyb 2 386 respondentů z pěti největších českých měst – z Prahy, Brna, Ostravy, Plzně a Českých Budějovic. První vlna je základním kamenem a poslouží pro vznik základních mediálních parametrů pro plánování venkovní reklamy.
Český peoplemetrový projekt je pro nás srdeční záležitostí a tak nás vždycky potěší, když se podaří nějaké zlepšení anebo se s Asociací televizních organizací domluvíme na inovacích. V uplynulém roce jsme měli radost i z toho, že v rámci peoplemetrového panelu, do kterého je zapojeno více než 4 tisíce jednotlivců, vzrostl „subpanel“, na kterém měříme i sledovanost televizního vysílání na počítačích. Počítačové aplikaci, pomocí které sledovanost měříme, říkáme SimStream a v tuto chvíli ji má na svých počítačích nainstalována už sedmina panelu. Denně tak reportujeme data za cca 550 jednotlivců (na začátku roku 2014 to přitom bylo v průměru jen okolo 400). Jedná se vlastně o single source panel pro měření konzumace audiovizuálního obsahu na televizorech a na počítačích. Díky němu lze analyzovat divácké chování napříč těmito dvěma mediatypy, případně vyhodnocovat společný zásah reklamních video kampaní v televizi a na internetu. To je přitom jednou z důležitých „multi-mediálních“ potřeb našich klientů.
Ví se o nás, že máme pobočku MEDIARESEARCH Slovakia na Slovensku, ale už méně se ví, že působíme i v Bulharsku. Realizujeme tam projekt měření sledovanosti televize a od prvního ledna loňského roku se pyšníme národním reprezentativním panelem, ve kterém je zapojeno více než 1 300 domácností. Čistý panel, ze kterého garantujeme data klientům je pak 1 100 domácností. Bulharsko má o třetinu méně obyvatel než Česká republika, tak i panel TV metrových domácností je menší.
V průběhu roku jste se s námi mohli setkat na mnohých konferencích a akcích jako například Forum Media, Czech Internet Foru, Internet Advertising Conference a dalších. Účastnili jsme se mnohých oborových setkání pořádaných SIMARem anebo přednáškách na půdě vysokých škol. Pravidelně přednášíme například na Vysoké škole ekonomické, Vysoké škole manažerské informatiky, ekonomiky a práva.
Na den jsme se zavřeli mezi zelené stěny žižkovského natáčecího studia Pokrok, sestavili scény, pěkně jsme se oblékli, napudrovali a na den se stali herci našeho nového promo spotu. Představujeme v něm všechny oblasti, kterým se skupina MEDIARESEARCH věnuje a tváře, které za jednotlivými projekty stojí. Spot s chutí ukazujeme na konferencích, kde vystupujeme. Pokud jste ale prozatím neměli příležitost jej shlédnout, pak směle do toho. Kamera, klapka, akce,… „MEDIARESERCH poprvé“ :-)
https://www.youtube.com/watch?v=gTcqBEuFthU
Abychom se stále nescházeli jen na poradách, konferencích nebo za jednacím stolem, uspořádali jsme v polovině května pro naše klienty a obchodní partnery neformální akci na Císařské louce v Praze. Součástí programu byly projížďky v dračích lodích, plážový volejbal, croquet a další sportovní aktivity. K tomu všemu chutný raut a pečené sele. Na společnou zábavu moc rádi vzpomínáme. Nezbývá než jen doufat, že naši klienti také a že naše pozvání přijmou příště zas.
Mimo pole pracovní jsme to s Nielsenem mixli i na poli sportovním a rozšířili tým Nielsenu na fotbalovém turnaji Nielsen Football Cupu 2014.