Za nejdůležitější atributy e-shopů považují lidé kvalitně popsané technické informace o produktech a dostupnost zboží skladem. Pro výběr online obchodu využívá nadpoloviční většina zákazníků srovnávače zboží. Výsledky pochází z aktuálního výzkumu E-Commerce 2014, který pro Asociaci pro elektronickou komerci pravidelně realizuje společnost MEDIARESEARCH. Výzkum proběhl na Českém národním panelu, zúčastnilo se ho 1 730 respondentů z aktivní internetové populace.
Při výběru zboží v e-shopu považují internetoví uživatelé za zásadní, aby stránka produktu obsahovala kvalitně popsané technické informace. Na druhém místě je pro zákazníky důležitá dostupnost zboží skladem, která jim zajistí včasnou dodávku objednávky, a na třetím pak doprava zdarma. Dalšími důležitými atributy při výběru e-shopu jsou nejlevnější ceny, kvalitní zobrazení zboží (například fotografie produktu, jeho otočení v prostoru a tak dále) a dobrá struktura vyhledávání v obchodu, aby se uživatel snadno zorientoval.Velmi oblíbené jsou u českých internetových uživatelů srovnávače zboží, jejichž příklady jsou například Heureka.cz nebo Zbozi.cz. Dvě třetiny zákazníků je využívají vždy nebo u většiny svých nákupů online.Platbu za zboží objednané online lidé preferují vyřizovat bankovním převodem (27 %), hned druhou nejvyužívanější metodou je pak použití platební karty (ve čtvrtině případů) a 24 % uživatelů využívá dobírku. Pouze 12 % lidí dává přednost osobnímu převzetí zboží na pobočce obchodu.Negativně uživatelé vnímají povinnou registraci před dokončením objednávky: dvěma třetinám lidí tento požadavek nevyhovuje a 13 % z nich dokonce od nákupů odradí.Poměrně důležitým prvkem e-shopů se podle výzkumu MEDIARESEARCH ukazují být také odborné certifikáty: díky nim e-shop u většiny zákazníků budí pozitivní dojem, ačkoli na výběr online obchodu nemají přímý vliv. Na certifikáty dá při výběru konkrétního obchodu 23 % uživatelů.Dotazovaní odpovídali také na otázku, jaké mají podle nich e-shopy výhody oproti kamenným obchodům. Nejvíce oceňují možnost snadného srovnání nabídek jednotlivých online obchodů, úsporu času, možnost objednání zboží kdykoliv, pohodlné dodání a výhodnější ceny.Mezi nadstandardní služby, které by uživatelé rádi v e-shopech využívali v budoucnu, patří prodloužená záruka na zboží, odvoz starého spotřebiče nebo okamžitá expedice (například kurýrem).
TZ Po čem zákazníci e-shopu toužíInfografika: Po čem zákazníci eshopu touží