V Česku dnes jen stěží narazíte na člověka, který nikdy nezavítá do hobby marketu: největší část respondentů nedávného výzkumu Nielsen Admosphere tam pro kutilské a zahradnické potřeby vyráží několikrát do roka. Nejčastěji tam nakupují potřeby pro rostliny a pěstování, potřeby pro dílnu a také pokojové či venkovní rostliny.
V otázce oblíbenosti vyšel mezi respondenty nejlépe řetězec Obi. A protože je jaro, kdy hobby markety tradičně zesilují svoji propagaci, podívali jsme se také na objem inzerce v tomto segmentu: dle monitoringu reklamy Nielsen Admosphere byl zadavatelem s největším využitým inzertním prostorem v prvním čtvrtletí 2021 Mountfield.Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.Hobby markety jsou v Česku oblíbené, v současnosti je alespoň někdy navštěvuje 95 % dotázaných. Lidí, které tam opravdu nikdy nepotkáte, je tedy pouhých 5 %. Celých 40 % přitom chodí do hobby marketů jednou za tři měsíce nebo alespoň jednou za půl roku, čtvrtina se tam dokonce vydává jednou měsíčně a častěji.Když jsme se dále zeptali, jaký druh zboží chodí návštěvníci do hobby marketů obvykle nakupovat, sesbíraly nejvíce odpovědí potřeby pro rostliny a pěstování (tedy různá osiva, substráty, hnojiva, květináče a podobně; 45 %), potřeby pro dílnu jako nářadí nebo spojovací materiál (44 %) a pokojové či venkovní rostliny a květiny (42 %). U těchto možností asi nikoho nepřekvapí, že potřeby pro dílnu jsou výrazně častějším zbožím v košících mužských zákazníků, zatímco potřeby pro rostliny i samotné rostliny jsou zase doménou žen. V průměru okolo třetiny dotázaných také chodí do hobby marketů pro barvy či tapety (35 %), potřeby pro zahradu (zahradní techniku, grily, bazény a podobně; 34 %) a osvětlení či elektro (32 %). Mezi nejméně obvyklé zboží zde nakupované patří interiérový nábytek (5 %) a topení, klimatizace či větrání (4 %).
Nejraději respondenti nakupují v hobby marketu Obi (34 %), na druhém místě je Hornbach (21 %) a na třetím Bauhaus (10 %). Oblíbený hobby market nemá 11 % dotázaných.A co patří mezi důležité faktory, které ovlivňují výběr hobby marketu? Na prvním místě jsou to ceny, které jsou důležité pro 68 % lidí, dále dostupnost obchodu (62 %) a na třetím místě šíře nabízeného sortimentu (56 %).
Co se týče útraty za jeden nákup potřeb pro domov, stavbu či zahradu, nejčastěji nepřesáhne tisíc korun (64 %), mezi tisíci a třemi tisíci korunami v hobby marketech jednorázově utratí 29 % a více než to pouhých 7 % lidí.Inzerce hobby marketůV prvním kvartálu roku 2021 byl v segmentu hobby marketů největším zadavatelemMountfield, který v českém mediálním prostoru umístil reklamu v celkové ceníkové hodnotě přes 369 milionů korun. Řetězec Obi Česká republika měl ve stejném období inzerci v hodnotě více než 81 milionů korun a třetí Hornbach Baumarkt CS inzeroval na ploše v hodnotě necelých 67 milionů korun v ceníkových cenách.