Nezastavitelně se nám blíží 1. máj, takzvaný „lásky čas“. Proč se tedy pohledem dat nepodívat na jednu z jejích podob, a sice lásku tělesnou. Jak si ji Češi rádi ozvláštňují, k tomu nám poslouží výzkum na téma využívání erotických pomůcek. Které jsou mezi Čechy nejoblíbenější? Které obchody se těší nejvyšší znalosti? To vše se dozvíte ve zprávě níže.
Výzkum realizovala agentura ResSOLUTION Group na reprezentativním vzorku téměř pěti set respondentů české internetové populace z Českého národního panelu ve věku 18 a více let.
Doplnění poskytují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, podle kterých za poslední rok v segmentu erotických pomůcek nejvíce inzerovala značka Růžový slon, jejíž hodnota reklamního prostoru dosáhla 117 milionů korun.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že téměř polovina dospělých Čechů má s erotickými pomůckami alespoň nějaké zkušenosti. Aktuálně je využívá (ať už sólo, anebo s partnerem) 29 % dotázaných, 19 % je využívalo v minulosti. O jejich využívání do budoucna uvažuje zhruba každý desátý.
Není asi úplně překvapivé, že větší zkušenosti s erotickými pomůckami mají mladší respondenti (aktuálně je využívají zhruba čtyři z deseti ve věkové skupině 18–34 let, více než tři z deseti ve skupině 35–54 let a pouze jeden z deseti ve skupině 55 a více let). Zajímavým ale může být fakt, že není žádný rozdíl ve využívání erotických pomůcek mezi muži a ženami (aktuálně je využívá 29 % mužů a 30 % žen), nebo také zjištění, že používání erotických pomůcek je častější mezi respondenty s vyšším než základním vzděláním (24 % mezi respondenty se základním vzděláním či středním vzděláním bez maturity, u vyšších stupňů vzdělání vždy více než 30 %).
Když už respondenti nějaké erotické pomůcky využívají, nejčastěji tak činí „kombinovaně“ – někdy sami a někdy s partnerem/partnerkou (43 %). Zde ale můžeme vidět výraznější rozdíly mezi pohlavími. Zatímco ženy častěji používají erotické pomůcky samy (26 % žen vs. 15 % mužů), muži je dvakrát častěji používají pouze s partnerem/partnerkou (24 % ženy vs. 50 % muži).
Co se týče pomůcek, které respondenti nejvíce využívají o samotě, tak ty se samozřejmě mezi pohlavími liší. Ženy samy nejčastěji používají vibrátory či venušiny kuličky, muži zase umělé vaginy či masturbátory a erekční kroužky na penis.
Se svými partnery respondenti také nejčastěji používají různé druhy vibrátorů (56 %), na druhém místě se umístily erotické masážní oleje a svíčky či jedlá čokoláda na tělo apod. (36 %) a třetí nejvyužívanější pomůckou jsou erekční kroužky na penis (32 %).
Při výběru erotických pomůcek se Češi rozhodují především na základě ceny (57 %), velice důležitá je pro ně ale i kvalita produktu (56 %) a materiál, ze kterého je vyroben (53 %). Nejmenší roli v rozhodování hraje naopak jeho barva (8 %) nebo značka produktu (7 %).
Co se týče znalosti obchodů, kde lze erotické pomůcky nakoupit, nejlépe si mezi Čechy vede e-shop Růžový Slon, který zná 67 % dospělých Čechů. Velice dobře si ale vedlo také Erotic City (59 %) a e-kondomy.cz (45 %).
Inzerce erotických pomůcek
Žebříček značek s největším objemem inzerce (v ceníkových cenách*) v kategorii erotických pomůcek vedl za poslední rok (duben 2023 až březen 2024) Růžový slon, jak ukazují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen. Na druhém místě pak byla značka e-kondomy.cz a na třetím ErosStar.cz.
*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).