Právě dnes, na Mezinárodní den výzkumu trhu, spouští společnost European National Panels nový interaktivní prohlížeč výzkumných dat o preferencích a návycích různých skupin ve společnosti.
Jmenuje se ČENDA – původně měla znamenat Česká národní data, ale přidali jsme i další země, a tak je z ní Compare European National DAta. ČENDA tak přesahuje české hranice – najdete v ní i data ze čtyř dalších zemí a umožňuje tak unikátní srovnání.
ČENDA je interaktivní a obsahuje data nasbíraná na obrovském vzorku populace nejen v ČR. Dostupná je na adrese www.cenda.online.
ČENDA vzniká jako další z projektů evropské sítě online panelů European National Panels (ENP), která na českém trhu působí pod značkou Český národní panel (ČNP). Za ní stojí tři české výzkumné agentury: Nielsen Admosphere, NMS Market Research a STEM/MARK.
Těmi dalšími zeměmi, jejichž data přívětivá webová aplikace ČENDA nabízí, jsou Slovensko, Polsko, Maďarsko a Bulharsko – a je tedy možné porovnávat odlišnosti vybraných segmentů napříč těmito státy.
ČENDA umožňuje uživateli jít i do většího detailu, kombinovat jednotlivé segmenty mezi sebou, nebo si na základě dostupných dat objednat dodatečný výzkum na vlastní cílové skupině.
Mají fitness raději Češi nebo Slováci? Chodí Maďaři častěji do kina než my? Jaký typ piva mají Češi nejraději? A chodíme tak rádi na farmářské trhy jako Poláci? Nejen pro tyto otázky ale i mnoho dalších čerpá ČENDA odpovědi z rozsáhlé výzkumné báze ENP. Díky tomu poskytuje k vašemu prozkoumání 1 465 unikátních skupin internetové populace (a více než třetina je volně dostupná) rozdělených dle nejrůznějších proměnných – např. z oblasti zdraví, domácnost, cestování, mediální chování a mnoha dalších.
ČENDA pomůže s cílovkami pro kampaň i s podklady pro článek, dokáže uživatelům z nejrůznějších oborů rychle zodpovědět otázky o vybrané cílové skupině: určí její velikost v populaci i její demografický profil. V Česku vychází z dat reprezentativního vzorku online populace o velikosti 10 000 respondentů, což umožňuje provádět křížení i více skupin mezi sebou při zachování velmi dobré kvality a vypovídací schopnosti.
Své využití si v něm najdou například lidé z marketingu: ČENDA jim během pár vteřin ukáže, kde se pohybuje jejich cílová skupina, jaká čte média a jestli bude efektivnější cílit reklamu online nebo offline. Jedním kliknutím si pak uživatel zobrazí podobné skupiny a na základě dat může například zacílení reklam rozšířit. Aplikace má proto nesporný přínos pro všechny, kteří potřebují udělat rychlé a zároveň informované rozhodnutí opřené o solidní data. A klidně třeba pro celou V4.
Zároveň ČENDA poslouží i novinářům či studentům při psaní výzkumných prací. Stačí nastavit požadované parametry a během chvilky má uživatel kvalitní datový základ pro školní práci nebo potvrzenou (či vyvrácenou) tezi o vybrané skupině obyvatelstva pro svůj příští článek.
Detailnější rozbor segmentů pak přináší Expertní mód. Ten nabízí ještě více podobných skupin a přehledné zobrazení typických i netypických vlastností vybrané skupiny. Ukáže také, jak velká je u dané skupiny výběrová chyba a v řadě oblastí také zobrazuje preference konkrétních značek (např. u bank, online streamovacích služeb, e-commerce, televize a další). Uživatel si v Expertním módu může ukládat skupiny do oblíbených a mít je tak vždy po ruce. V Expertním módu má každý přístup ke všem 1 465 skupinám obyvatelstva.
Společně s ČENDOU slaví i ostatní výzkumníci, proto jsme se podívali, co o nich lze v ČENDĚ.najít Na kom jiném si tato data prohlédnout, než právě na lidech pracujících ve školství, vědě, výzkumu a kultuře? Věděli jste, že tito lidé se signifikantně častěji věnují zahrádkářství/kutilství, než zbytek běžné populace? My, výzkumníci, víme proč! Někdy je pro mozek dobré se chvíli hrabat v hlíně! A nejen to, ČENDA ví, že si také více čtou knihy a méně hrají videohry. A pokud sháníte nějaký dárek pro svého kamaráda nebo klienta z oblasti výzkumu, radost jim pravděpodobně udělá láhev dobrého vína. Pokud je však kolega či kolegyně spíše pivař/ka, tak sáhněte po pivu z malých pivovarů.