Společenské hry jsou v Česku populární, potvrzuje to i nedávný výzkum: podle něj je necelá třetina Čechů hraje alespoň jednou měsíčně – nejčastěji s přáteli nebo s partnerem či partnerkou. Deskovky nebo karetní hry představují také poměrně obvyklý vánoční dárek, alespoň někdy jimi obdaruje své blízké 44 % lidí. V popularitě u nás vedou klasické karetní hry jako žolíky, prší nebo poker.
Výzkum realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.
Výsledky doplňují také data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, podle kterých byla letos zatím největším inzerentem v segmentu stolních, deskových a karetních her firma Hasbro a z produktových značek pak měla největší objem inzerce hra Cluedo.
Hraní deskovek a karetních her je u nás poměrně běžným druhem zábavy: pravidelně, tedy v tomto případě alespoň jednou za měsíc, je hraje 31 % dotázaných. Častěji se jedná o respondenty do 44 let než o ty starší. Méně často si je zahraje 45 % lidí a jen necelá čtvrtina jimi netráví čas vůbec. Kromě přátel (37 %) a partnerů/partnerek (36 %) je obvykle hrajeme například se svými dětmi (31 %) nebo s širší rodinou (27 %).
Asi nepřekvapí, že hráče deskových a karetních her poznáme hlavně podle toho, že je mají doma – i výzkum potvrzuje, že žádnou hru nemají ve své domácnosti pouze 4 % hráčů, kteří si hry zahrají alespoň někdy. Nejčastěji mají hráči mezi dvěma až pěti hrami (53 %).
Nejoblíbenějším typem stolních, deskových a karetních her jsou klasické karetní hry (pod něž lze zařadit např. prší, žolíky, poker, kanastu a podobně), které za své favority označilo 31 % hráčů. Ve věkové kategorii nad 45 let to bylo dokonce 40 %. O druhé místo se dělí klasické deskové hry (šachy, dáma a podobně) a moderní deskové hry (jako Monopoly, Activity atd.) které má shodně nejradši 20 % hráčů, přičemž klasické deskové vedou spíše u starších respondentů a ty moderní spíše u mladších. Až dále za nimi jsou moderní karetní a stolní hry (např. Výbušná koťátka, Uno, Bang!, Dračí doupě, Carcassone apod.) – oba typy označilo shodně 8 % hráčů).
Pro více než dvě pětiny dotázaných představují společenské hry i vhodný vánoční dárek pro své blízké, tedy alespoň někdy. Nejčastěji je kupují svým dětem (46 %), jiným členům rodiny nebo dětem příbuzných a přátel (oběma shodně 32 %). Konkrétně letos však plánuje deskové, stolní nebo karetní hry koupit o něco méně lidí, a sice 29 % z těch, kteří už je k Vánocům někdy darovali. Toto číslo se ale s blížícími se Vánocemi může měnit, protože 53 % respondentů nebylo v okamžiku dotazování výzkumu rozhodnutých.
Co se týče obvyklých míst nákupu společenských her, vedou internetové obchody, kde hry obecně nakupuje 40 % těch, co je sami alespoň někdy hrají. Druhé místo patří hračkářství (36 %) a třetí hypermarketu či supermarketu (18 %).
V inzerci stolních, deskových a karetních her letos vede značka Hasbro Gaming, pod niž spadají hry jako Monopoly, Twister nebo Cluedo. Mezi lednem a říjnem tohoto roku umístila inzerci v ceníkové hodnotě* přes 17 milionů korun. Albi mělo ve stejném období reklamu v hodnotě necelých 8 milionů korun a Dino necelé 2 miliony korun. Mezi produktovými značkami jsou největšími inzerenty letošního roku zatím Cluedo (Hasbro), Jenga Maker (Hasbro) a Science Objevuj svět! Mláďata (Albi).