Zhruba tři čtvrtiny Čechů z internetové populace uvedly, že pro potřeby vánočních nákupů využívají doručovacích služeb. Za posledního půl roku nejčastěji využili Zásilkovnu. Adekvátní doba pro doručení balíků je podle poloviny respondentů do dvou pracovních dnů. A co se týče ceny za dopravu, největší podíl dotázaných je toho názoru, že by měla být zdarma od určité ceny objednávky.
Výzkum provedla agentura ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace starší 15 let z Českého národního panelu.
Výzkum doplňují též data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen. Dle nich mělo největší objem inzerce z poskytovatelů poštovních a kurýrních služeb od začátku roku PPL.
Chcete se také účastnit podobných výzkumů, nebo víte o někom, kdo by o to měl zájem? Profil na Českém národním panelu si může každý vytvořit zde.
Jak často internetoví Češi, kteří si za posledního půl roku nechali doručit balík, využívají těchto služeb? Alespoň jednou týdně si balík nechává posílat 12 % dotázaných, nejméně jednou do měsíce je to už 55 %. Zbylí dotázaní využívají doručovací služby s nižší frekvencí – 31 % zhruba jednou za 3 měsíce, 14 % alespoň jednou za půl roku.
Nejlepší (podpořené) znalosti mezi doručovacími službami se momentálně těší PPL, Česká pošta a Zásilkovna – všechny tři v předloženém seznamu identifikovalo přes 90 % dotázaných. Těsně pod 90% znalostí se pohybuje služba Balíkovna a pětici nejznámějších pak uzavírá DPD, které zná 80 % lidí.
Pětice nejvyužívanějších služeb v posledním půl roce má už jednoznačnější pořadí. Nejčastěji respondenti (kteří znají alespoň jednu doručovací službu) využili Zásilkovnu (78 %), o druhé, resp. třetí místo se dělí PPL a Česká pošta (59 %), čtvrté patří Balíkovně (49 %) a páté DPD (35 %).
Podle zhruba poloviny respondentů by adekvátní lhůta pro doručení balíků měla být do 2 pracovních dnů, shodlo se na tom 54 % dotázaných. Necelé třetině (30 %) by stačily 3–4 pracovní dny. 15 % naopak uvedlo, že by doručení balíčku mělo proběhnout už do druhého dne od objednání.
Co se týče ceny za dopravu balíčku, 7 % respondentů aktivních na internetu je toho názoru, že by měla být vždy zdarma. Podle více než třetiny by měla být zdarma od určité ceny objednávky a 28 % míní, že adekvátní cena je do 49 Kč. Cenu mezi 50 a 99 Kč považuje za odpovídající 29 % a pouze 1 % míní, že adekvátní cena dopravy je nad 100 Kč.
Z firemních značek segmentu poštovních a kurýrních služeb umístilo od začátku roku reklamu v nejvyšší hodnotě PPL, dosáhla celkové ceníkové hodnoty necelých 14 milionů korun. Ve velmi těsném závěsu je však Česká pošta, jejíž inzerce měla hodnotu 13,7 milionu korun. Objem reklamy třetí Zásilkovny měl ceníkovou cenu přes 4,5 milionu korun.
*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).