Léto už je v plném proudu a k němu neodmyslitelně patří i dovolené, pobyt na sluníčku a opalování. I přesto, že sluneční paprsky mají na náš organismus pozitivní dopad, při nadměrném pobytu na slunci se opak stává pravdou. Jak se Češi chrání před sluncem? Jaký ochranný faktor nejčastěji používají? Společnost Nielsen Admosphere se podívala podrobněji na opalovací návyky Čechů.
Podle výzkumu realizovaného na české internetové populaci starší 15 let z Českého národního panelu se slunečním paprskům vyhýbá jen 13 % dotázaných. Drtivá většina (48 %) se opaluje spíše pasivně, a to při běžných činnostech, jako je zahradničení, sport nebo podobně. Značnou část (26 %) tvoří lidé, kteří se opalují při k tomu určených příležitostech, jako je dovolená a delší pobyty u vody. Zbytek (13 %) tvoří ti největší milovníci slunce, kteří svoje tělo vystavují slunečním paprskům, kdykoli se jim k tomu naskytne příležitost.
Při pobytu na slunci svou pokožku chrání více než tři čtvrtiny respondentů (23 % vždy nebo velmi často a 56 % občas – například když jsou déle na slunci). Asi není velkým překvapením, že u žen je tento zvyk o něco silnější než u mužů. U dotázaných nad 45 let věku pak tendence chránit kůži před sluncem mírně klesá; naopak u lidí s vyšším vzděláním (zejména VŠ/VOŠ) je vyšší. Ti, kteří se před sluncem nijak nechrání (mezi respondenty jich je 21 %), argumentují nejčastěji tím, že to nepotřebují, protože se nikdy nespálí.Co se týče ochranného SPF faktoru, dotazovaní z řad internetové populace preferují zejména opalovací přípravky s SPF 20-30 (34 %). Nejmenší zastoupení mají přípravky s SPF pod 10 (8 %) a nad SPF 50 (4 %). Z cenových variant jsou nejvyhledávanější přípravky do 200 korun. Trvanlivost opalovacích přípravků sleduje a řídí se jí 28 % dotázaných a i v tomto směru jsou o něco důslednější ženy než muži.
Inzerce opalovací kosmetiky se objevuje zejména na jaře a v létě. V loňském roce inzerovala v daném segmentu nejsilněji značka Nivea (objem její reklamy dosahoval ceníkové hodnoty necelých 15 milionů korun). Značka SWISS pak umístila inzerci na opalovací přípravky v ceně téměř o polovinu nižší, necelých 8 milionů korun. Reklama značky Astrid loni dosáhla hodnoty skoro 6,5 milionů korun. Na výsledky celé sezony reklamních kampaní v tomto segmentu za rok 2018 je ještě brzy, proto je tabulka neuvádí.
Češi na sluníčku: Opalují se spíše pasivně, až tři čtvrtiny respondentů používají kosmetiku s SPF