Během vánočních svátků vypije čtvrtina Čechů více alkoholu než v ostatních měsících roku. Více než polovina však své návyky v této oblasti nemění. Až dvě pětiny dotázaných přitom uvedly, že o Vánocích konzumují jiný druh alkoholu než obvykle. Ze speciálních vánočních nápojů je pak nejoblíbenější svařené víno, druhé místo patří vaječnému likéru. Předvánoční výzkum na toto téma realizovala společnost Nielsen Admosphere na vzorku pěti set respondentů z české internetové populace starší 18 let. Doplňují ho i data z monitoringu reklamy, podle nějž v období leden-listopad 2017 inzeroval ze značek alkoholu (bez piva) nejvíce Jägermeister.
Obecně pije alkohol alespoň příležitostně naprostá většina respondentů. Jen 10 % dotázaných uvedlo, že alkoholické nápoje nepije nikdy. Více než čtvrtina z těch, kteří alkohol pijí alespoň příležitostně, přitom uvedla, že jejich spotřeba v době vánočních svátků je vyšší oproti zbytku roku. U více než poloviny respondentů je spotřeba alkoholu stejná.39 % dotázaných také uvedlo, že oproti zbytku roku pije jiný druh alkoholických nápojů než obvykle a pětina kupuje během vánočních svátků dražší alkohol v porovnání s běžným rokem.A jak jsou na tom respondenti se speciálními vánočními nápoji? Více než polovina respondentů, která uvedla, že alespoň příležitostně pije alkohol, si dává v době adventu a o Vánocích svařené víno. 4 z 10 dotázaných pijí v době vánočních svátků vaječný likér a téměř třetina si dopřává punč. Grog si dává čtvrtina respondentů.
Dotazováno také bylo, jakou přípravu speciálních vánočních nápojů preferují. Počet lidí, kteří si je připravují doma, a těch, kteří si je kupují mimo domov (na vánočních trzích, v restauracích a podobně) je srovnatelný, pohybuje se okolo 35 %. Obě možnosti pak kombinuje 30 % dotázaných.Co se týče inzerce v segmentu alkoholických nápojů (bez piva), nejvíce v období leden–listopad 2017 inzeroval Jägermeister, který umístil reklamu v hodnotě 68,5 milionů korun. To je o 4 % méně než v loňském roce ve stejném období. Druhý STOCK zaznamenal naopak nárůst o 7 %, využil inzertní prostor v hodnotě 56,8 milionů korun. Reklama třetího nejsilnějšího inzerenta, značky APEROL, měla mezi lednem a listopadem 2017 hodnotu 55,7 milionů korun, což představuje pokles o 3 % oproti stejnému období loni.