Antimonopolní úřad vydal v pondělí 3. června 2013 rozhodnutí, kterým zastavil správní řízení vedené s Asociací televizních organizací (ATO) ve věci veřejné zakázky na projekt elektronického měření televizní sledovanosti. Úřad přezkoumal postup veřejné zakázky a nezjistil důvody pro uložení sankce.
Výběrové řízení na nového realizátora peoplemetrového měření bylo vyhlášeno v roce 2011. Na základě podnětu anonymního stěžovatele zahájil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se zadavatelem ATO správní řízení, které nyní svým rozhodnutím zastavil. Řízení bylo vedeno pro podezření z nedodržení zákonného postupu při zadávání veřejné zakázky s následným uzavřením kontraktu.Asociace televizních organizací ve své tiskové zprávě z 5. 6. 2013 uvádí: „ATO vybírala realizátora měření mezi čtyřmi uchazeči: GfK Czech, ACNielsen Czech Republic, TNS AISA a MEDIARESEARCH. V průběhu řízení vyřadila jednoho uchazeče pro výrazné překročení nejvýše přípustné nabídkové ceny (TNS AISA), další dva uchazeči byli vyřazeni pro formální nedostatky, a sice GfK Czech a ACNielsen Czech Republic. Hodnotící komise doporučila zadavateli k přijetí nabídku společnosti MEDIARESEARCH, která jako jediná splnila veškeré zadávací podmínky stanovené zadavatelem a předepsané zákonem o veřejných zakázkách.“ Členy ATO byly v té době společnosti CET 21, Česká televize, FTV Prima a AKA.Podle ATO Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém rozhodnutí konstatoval, že nabídka společnosti AC Nielsen, která zveřejnila přípravu paralelního měření TV sledovanosti pro SPMS, neprošla v tendru ATO kontrolou úplnosti nabídek oprávněně. Možnost rozbití jednotné výzkumné měny je českým trhem vnímána negativně.K rozhodnutí antimonopolního úřadu ve věci veřejné zakázky na projekt elektronického měření sledovanosti, ve kterém je uvedeno, že úřad přezkoumal postup veřejné zakázky a potvrdil, že řízení probíhalo podle zákona, se vyjádřila Tereza Šimečková, předsedkyně představenstva výzkumné agentury MEDIARESEARCH.„Rozhodnutí antimonopolního úřadu ve věci, zda byl jeden z účastníků vyřazen z výběrového řízení Asociace televizních organizací oprávněně, nemohlo dle mého názoru dopadnout jinak. Jako účastník tendru jsme znali informace z otevírání obálek a důvody, proč byli ostatní účastníci vyřazeni (překročení maximální možné stanovené ceny, předložení nabídky bez zákonem požadované podepsané smlouvy). Jsem ráda, že rozhodnutí ukončilo vykonstruovaný problém, kterým byl český mediální trh uměle obtěžován poslední rok a půl, škoda jen, že se mediální trh oficiálně nedozví jméno „anonymního“ stěžovatele.Rozhodnutí úřadu je zároveň jasným signálem i pro zahraničí, že měření televizní sledovanosti v České republice je nezpochybnitelné a z něj vzniklá jednotná měna je relevantní pro celý trh. Z tohoto pohledu je začínající příprava paralelního měření TV sledovanosti pro SPMS, kterou zveřejnila společnost AC Nielsen, pouze upraveným plánem realizace nabídky vyřazené z původního tendru… a tedy plánem na rozbití jednotné měny, jejíž kvalitou se český televizní trh po celou dobu její existence pyšní. Je mi ctí pracovat vedle profesionálů, kteří už 16 let zodpovědně budují tuto jednotnou měnu – společný český peoplemetrový projekt a nejenom, že nepochybili při přípravě výběrového řízení, ale nebojí se za svoje přesvědčení i bojovat.Jsem zcela přesvědčena, že náš projekt pro Asociaci televizních organizací pro období 2013-2017 prospěje dalšímu rozvoji mediální a výzkumné branže. V posledních jedenácti letech jsme ve spolupráci s metodologickou komisí ATO projekt neustále rozvíjeli a rozšiřovali, od letošního roku je projekt rozšířen např. o měření odložené (timeshift) sledovanosti, jsou k dispozici online data či data z měření sledovanosti televize na internetu. Budování projektu je pro mne osobně i pro mé kolegy trvalou péčí o rozvoj vlastního dítěte, aktuálně jsme v letošním roce do peoplemetrového projektu zavedli novou, významně inovovanou klasifikaci ABCDE 2013, která nahrazuje původní dvě koncepce ESOMAR.“tz tendr na peoplemetry byl v poradku